2016 november 29-én újra találkoztunk active spectatorainkkal, akik aktívan részt vesznek a Bakelit háttérmunkáiban, és véleményükkel, ötleteikkel segítik munkánkat. Legutóbbi találkozásunk azzal a céllal szerveztük meg, hogy egy demokratikusan összeállított programstruktúrát hozzunk létre együtt, szavazatok és közös megbeszélés alapján – egy meleg tea mellett.

A feladatunk az volt, hogy a színházi befogadói pályázat 10 előválogatott nemzetközi jelentkezője közül válasszuk ki együtt azt az ötöt, amelyek a májusi, júniusi, majd szeptember– október és novemberi hónapokban kerülnek bemutatásra a Bakelitben.

A találkozás első negyedében megbeszéltük azokat a szempontokat, amelyek alapul szolgálhatnak annak az eldöntésében, hogy mely előadást akarjuk vagy egyáltalán tudjuk befogadni: ilyenek voltak például az előadások technikai követelményei, az előadás térspecifikussága, a közönségre való nyitottsága és participatív jellege, a kommunikáció könnyedsége a téma újszerűségének, kreatív feldolgozásának és eredetiségének függvényében.

Megnéztük a tíz előadás videóanyagát, Losoncz Barbara, a Bakelit nemzetközi kapcsolatok és kommunikáció gyakornoka pedig ismertette a társulat háttérinformációit, valamint az előadás koncepcióját. Ezt követően szavaztunk. A svéd Maria Naidu The Life and Times of Ms. Karen Henderson című 50 perces szóló előadása a kulturális identitás és az etnikai hovatartozás kérdését veti fel. A spanyol Otra Danza Polvo című előadása fiatalos energiával beszél test és környezete, ember és ember viszonyáról. Meredith Nadler 3D interaktív technológiával, élő vizuális design-nal ötvözi a kortárs táncművészetet és zenét a Berlin/Budapest/Tel-Aviv című rezidensi projektjében. A finn KatjaLunden Társulat felidézi a flamenco táncvilágát Ni contigo ni sin ti című 20 perces előadásában. Judith Sanchez Berlinből jelentkezett pályázatunkra, como las olas című előadásában az emberi kapcsolatok fiktív és konstrukciójellege bonatkozik ki a nézők előtt két különböző típust, hozzáállást képviselő fiatal férfi táncában. Az Electro Kagura munkáját a japán tradicionális táncrítusok határozzák meg, ennek a neve Kagura. Előadásaik fő ihletforrása a japán egyházi teremtéstörténet, amelyből ki-kiemelnek és feldolgoznak szereplőket és történeteket. A Garbage Girls, amely az olasz Gruppo e-Motion Társulat előadása, egy lírai utazás a szemétben, amely olyan nőket mutat be, akik úgy mozognak, mintha az utca lenne számukra az élet színpada. A görög Danai Giannakopoulou társulata a Betelgez című előadásban ötvözi a politika hazugságait a cirkuszi-varietészerű elemekkel. Központi tétele a csillagrobbanásnak és a társadalmi robbanásnak az összehasonlítása. Két külföldi magyar társulat is bekerült az előválogatottak listájába: a Ziggurat Project Floating című előadása vegyíti a táncelemeket az installáció műfaji jegyeivel, témájában pedig arra a kérdésre keresi a választ, hogy hogyan lehet a nézővel közös érzéki tapasztalatot szerezni digitális művészeten, mozgáson és zenén keresztül. A Gray Box Projects pedig olyan performanszokat foglal magában, amelyek a néző bevonásán és aktivizálásán keresztül egy intimebb, meghittebb viszony kialakítását célozzák meg.

2017 tavaszán és őszén tehát olyan nemzetközi előadások kerülnek a programunkba, amelyeket aktív nézőinkkel együtt szavaztunk meg. Célunk egy olyan csapat kialakítása, aki vállalja a színházról alkotott véleményét, és elmondja annak érdekében, hogy számára (és mások számára) ez élhetőbb színházi program/közeg jöjjön létre. Hogy még izgalmasabb és dinamikusabb legyen az együttműködés, 2017 januárjában újult erővel létrehozunk egy fórumot, amelyben minden vélemény, ötlet, kérés, javaslat elfér. Olyan kapcsolódási pontot szeretnénk megteremteni, amelyben nem a műveltség, a magasröptű filozofikus gondolatok, hanem az elemi tapasztalatok és megfigyelések megmutatkozhatnak. Célunk tehát, hogy az aktív nézők/nézőink számára beszélgetési lehetőséget teremtsünk, amely által ők beleláthatnak a Bakelit működtetésének a hátterébe, mi pedig részvételeik és aktivitásuk által egy jobb színház kialakításához közelíthetünk.

Szakítunk a régi hagyományokkal, amelyek során a kulturális központok és színházak maguk döntötték el és szervezték meg a közönségnek a programot, a nézők bevonása nélkül. Ezzel szemben mi azt gondoljuk, hogy az emberek képesek maguk megítélni és felelősségteljesen dönteni saját kulturális fogyasztásukról és teljes tudatában vannak annak, mire van szükségük és igényük. Szeretnénk, ha a nézőink cselekvő közösséget formálnának a Bakelit csapatával és őszintén elköteleződnének ennek a kapcsolatnak a fenntartásában. A részvételi beszélgetések, eszmecserék, amelyek során megosztjuk tapasztalatainkat és különböző nézőpontjainkat, kölcsönösen gazdagítják és tágítják gondolkodásmódunkat a művészetről és a társadalomról.

Reklámok